Ik heb altijd wel een beetje met ze te doen, de kersverse bruggers. De meesten nog zo klein in vergelijking met die grote hogerejaars, zeulend met veel te zware (gelukkig wel hippe) tas op hun rug, het hoofd komt er net bovenuit, net als de benen aan de onderkant. Een beetje naar voren gebogen lopen ze de school binnen. Die immense school. Met meerdere verdiepingen en tig lokalen. En honderden veel grotere medeleerlingen. En tientallen docenten en vakken. Dan gaat dat ongeveer zo:

Eerst maar naar het kluisje om het gewicht van de tas te verlichten. Welk vak heb ik ook alweer als eerste? Is dat alleen een tekstboek of hoort er ook een werkboek bij? Of was dat nou online? Zoeken en graven in de tas, spullen eruit, spullen erin, boeken in de kluis. De kluis. Hoe ging dat ding ook alweer open? Had ik nou een sleuteltje of is het een cijferslot? Oja, ik weet het weer. Op de tenen uitstrekkend (waarom geven ze bruggers in godsnaam een hoog kluisje) lukt het om de boeken erin te leggen. Zit nu alles wat ik nodig heb in mijn tas? Oké, dan kunnen we! Wacht, welk lokaal zitten we ook alweer? Tas weer op de grond, ernaast hurken, tas openritsen, agenda pakken, rooster bekijken. Allemaal lange benen om me heen. Lokaal 2.03. Op de tweede verdieping. Waar is hier de lift? Oh, die is er niet. Jammer. Dan maar met de trap. Vier trappen omhoog, buiten adem. Ik zie lokaal 2.12, moet ik dan naar rechts of naar links? Ik zie iemand uit mijn klas, yes! Ik loop gauw mee en ga in het lokaal zitten. De dag kan beginnen.

En zo gaat dit dan een aantal weken lang. Tot ze eraan gewend zijn hoe alles gaat en waar alles is. De grote wereld van de middelbare school, waar je werkelijk alles opnieuw moet ontdekken en leren kennen. Sommigen komen samen met klasgenootjes van de basisschool, dan doe je het allemaal een beetje samen. Maar sommigen komen alleen, of zitten vanwege niveauverschil niet bij oud-klasgenootjes. Maar hoe dan ook is het een cultuurshock van hier tot Tokyo.
Om over het huiswerk maar niet te beginnen. Of laat ik dat maar wel doen. Het is veel, zowel in aantal vakken als in hoeveelheid stof. Waar ze op de basisschool af en toe een topotoets kregen, of Engelse woordjes moesten leren, is dit wel andere kost. Hoe krijgen ze dat allemaal op tijd af en liggen ze ook keurig om uiterlijk 21.00 uur in bed met de tas alvast ingepakt voor de volgende dag?!

Wat het moeilijkste is, is dat alles tegelijk komt. Ze moeten en op tijd op school zien te komen met de juiste boeken, en het juiste lokaal zien te vinden, en klasgenootjes leren kennen en docenten leren kennen en luisteren naar uitleg in de les, wisselen van lokaal, kluisje vullen en leeghalen, alle indrukken verwerken die ze op een dag opdoen (en dat zijn er VEEL), laat in de middag thuiskomen, nog huiswerk maken in plaats van buiten spelen, huiswerk plannen voor de rest van de week en thuis hun schoolspullen organiseren, tafel dekken of afruimen, sporten.

Alles draait opeens om school. En dat is ontzettend wennen. Gelukkig lukt het de meesten zonder problemen, maar wat nou als je merkt dat je kind er echt in vastloopt? Of het zo lastig vindt om dat huiswerk te organiseren en te plannen? Of als je kind steeds zijn spullen kwijt is en geen idee meer heeft hoe hij het moet aanpakken allemaal? Dan heb ik gelukkig de oplossing: de Ik Leer Leren training.
Binnen 5 weken weet je kind hoe het zijn huiswerk moet plannen en organiseren, zodat hij meer tijd overhoudt voor ontspanning en leuke dingen. En zodat hij heel effectief zijn huiswerk kan maken, zonder tijd te verdoen met uren boven een boek hangen en de lesstof nog niet snappen of kennen voor een toets. Eindeloos overhoren behoort tot het einde! Je kind houdt zelf de regie over het leerproces en alles wat daarbij komt kijken. Ook faalangst en concentratie komen aan bod: wanneer heb je daar last van/moeite mee en hoe kan je dat anders aanpakken? En dan geen standaard trucjes, maar een individueel, persoonlijk advies afgestemd op de behoeftes en kwaliteiten van het kind. Want ieder kind is anders, en ieder kind leert anders.
Ik Leer Leren is de beste start voor zelfvertrouwen op de middelbare school! Je kind is al tijdens de training bewust van kwaliteiten en valkuilen, van persoonlijke leerstijl en nog veel meer gave dingen. Een zelfverzekerde brugklasser, zowel sociaal als wat leren betreft, dat wordt het!

Naast een individueel traject kan Ik Leer Leren ook in groepjes worden gedaan. Leuke actie om het schooljaar goed te beginnen: wil je je kind aanmelden voor de training, en neemt hij nog 4 andere kinderen mee? Dan krijg je 20% korting op de totaalprijs van de training! www.bijannecoaching.nl/ik-leer-leren , en voor meer info en aanmelden: info@bijannecoaching.nl . Tot snel!